Genips Logomenu

Wat is Google Lighthouse en hoe werkt het?

Wat is Google Lighthouse en hoe werkt het?

Meer inzicht in de snelheid en prestaties van jouw website zijn essentieel voor je vindbaarheid, maar hoe meet je dit? Met Google Lighthouse! De tool zit ingebouwd in Google Chrome en Microsoft Edge, maar je kunt het ook downloaden in de Chrome Web Store. In dit artikel geven we je meer uitleg over de tool en hoe je de zogenoemde 'Metrics' kunt verbeteren.

Metrics

First Contentful Paint
First Contentful Paint (FCP) meet hoe lang het duurt voordat de browser de eerste tekst of afbeelding laat zien.

Jouw FCP-score is een vergelijking van de FCP-tijd van jouw pagina en de FCP-tijden voor andere websites, op basis van gegevens uit het HTTP-archief van Google. Sites die bijvoorbeeld een percentage van 99% krijgen, geven FCP in ongeveer 1,2 seconden weer. Als de FCP van jouw website 1,2 seconden is, is de FCP-score 99.

Lees meer over FCP en hoe je dit kunt verbeteren op web.dev/fcp.


Speed Index
Speed Index meet hoe snel inhoud visueel wordt weergegeven tijdens het laden van de pagina. Lighthouse maakt eerst een video van het laden van de pagina in de browser en berekent de visuele voortgang tussen frames.

Jouw Speed Index score is een vergelijking van de Speed Index van jouw pagina en de Speed Index voor andere websites, op basis van gegevens uit het HTTP-archief van Google.

Lees meer over Speed Index en hoe je dit kunt verbeteren op web.dev/speed-index.


Largest Contentful Paint
Largest Contentful Paint (LCP) laat zien hoe lang het duurt voordat de grootste afbeelding of het grootste tekstblok dat zichtbaar is in de viewport (eerste oogopslag in het scherm) in ingeladen. Dat gebeurt in verhouding tot de start van het laden van de website.

Om een ​​goede gebruikerservaring te bieden, moeten je ernaar streven om een LCP van 2,5 seconden of minder te hebben.

Lees meer over LCP en hoe je dit kunt verbeteren op web.dev/lcp.


Time to Interactive
Time to Interactive is de tijd die nodig is om de pagina volledig interactief en werkend te maken.

Een pagina wordt als volledig interactief beschouwd als:
1 - De pagina nuttige inhoud toont, dit wordt gemeten door de First Contentful Paint.
2 - De events voor de zichtbare pagina-elementen zijn ingeladen en werkend.
3 - De pagina reageert binnen 50 milliseconden op gebruikersinteracties.

Lees meer over Time to Interactive en hoe je dit kunt verbeteren op web.dev/interactive.


Total Blocking Time
Som van de tijd tussen FCP en Time to Interactive, uitgedrukt in milliseconden. Het gaat dus daadwerkelijk om de tijd totdat de website gebruikersinput kan verwerken, denk om muisklikken of knoppen op het toetsenbord.

Een goede Total Blocking Time (TBT) zit tussen de 0 tot 200 milliseconden.

Lees meer over TBT en hoe je dit kunt verbeteren op web.dev/tbt.


Cumulative Layout Shift
Cumulative Layout Shift (CLS) meet de beweging van zichtbare elementen binnen de viewport.

Een 'layout shift' vindt plaats wanneer een zichtbaar element van positie verandert. Een burst van layout shifts, ook wel een sessievenster genoemd, is wanneer één of meer individuele layout shifts snel achter elkaar plaatsvinden met minder dan 1 seconde tussen elke shift en een maximum van 5 seconden voor de totale duur van het venster.

Lees meer over CLS en hoe je dit kunt verbeteren op web.dev/cls.