Genips Logomenu

Hoe verbeter ik de vindbaarheid van mijn website?

Hoe verbeter ik de vindbaarheid van mijn website?

In dit artikel vertellen we je meer over de meest voorkomende SEO-fouten op websites en webshops. Als je jouw website checkt op al deze problemen (en deze oplost!), ben je al een heel eind op weg naar een betere vindbaarheid! We hebben het artikel opgedeeld in twee categorieën: Techniek en Content. Het kan zijn dat je voor het technische gedeelte wat hulp nodig hebt.

Techniek

Denk hierbij aan de technische aspecten van de website zoals de veiligheid (SSL), laadsnelheid en gebruiksvriendelijkheid (UX) op mobiele apparaten.


Heeft de website een correcte sitemap?
Sitemap.xml verhoogt je kans om te ranken door het eenvoudiger te maken voor zoekmachines om je site te crawlen. Door het creëren van een gezamenlijke lijst van URL's die je graag geïndexeerd hebt, zorgt het sitemap.xml bestand ervoor dat je website niet alleen goed gecrawled wordt maar ook dat dit snel en efficiënter gebeurt. Kijk voor onze eigen sitemap op genips.nl/sitemap.xml.


Worden alle pagina’s correct geïndexeerd?
Voordat je pagina’s zichtbaar worden in de zoekresultaten, zal een bot je website eerst moeten bezoeken (crawlen) en toevoegen aan de zoekmachine (indexeren). Als een website is geïndexeerd betekent dit dat de inhoud van de website vindbaar is in zoekmachines. Je kunt in Google Search Console controleren welke pagina er wel en welke er niet worden geïndexeerd.


Hoe snel is jouw website?
Een snelle website of webpagina is van groot belang voor een optimale gebruikerservaring. Dit weten zoekmachines ook en het is daarom een belangrijke factor waarop je website wordt beoordeeld. Bij een score van 90 of hoger, wordt je website, over het algemeen, als snel beoordeeld. Je kunt met Google Lighthouse zelf je website testen.


SSL-certificaat
Ter beveiliging van de gegevens die van en naar de website worden verstuurd is de installatie van een SSL Certificaat vereist. Met een SSL certificaat worden gegevens versleuteld over het internet verstuurd. Zo kunnen je websitebezoekers veilig gebruik maken van je website. Bovendien is het tegenwoordig een essentieel punt om te mogen ranken in zoekmachines. Je herkent een SSL-certificaat door het slotje links van de adresbalk in je browser.


Mobielvriendelijkheid
Een mobielvriendelijke website is van groot belang voor de bezoeker en dus ook voor zoekmachines. Steeds meer mensen bekijken een website via hun telefoon en daarom is het belangrijk dat je website ook op een telefoon gebruiksvriendelijk is. Vanaf 2020 is Google bijvoorbeeld primair aan het kijken naar hoe de website zich op mobiel gedraagd. Je kunt je website laten testen via de Google Mobile-Friendly Test.

Content

De content is eigenlijk het allerbelangrijkste van de website. Zonder goede content ben je nergens. In dit stuk kijken wij vooral naar de data van de content, denk aan de volgende punten: aantal woorden, meta-omschrijvingen en titels. Niet naar de specifieke content zelf. Mocht je meer willen weten over het (laten) schrijven van goede contact verwijzen we je graag door naar Brechtje van Dam.


Laag aantal woorden
Zonder genoeg tekst op een pagina zal Google moeilijk kunnen begrijpen waar de content over gaat. Als Google niet weet waar de content over gaat kan deze je content niet ranken voor de keywords waar je op doelt. Door het toevoegen van meer tekst vertel je Google's crawlers en je eindgebruikers meer over wat je te bieden hebt. Alles beneden een paar honderd woorden wordt gezien als weinig content en zal bijna onmogelijk kunnen ranken.

Hoe verbeter ik dit?
Voeg meer content toe aan je pagina zodat deze niet gezien wordt als dunne content en een betere kans heeft om te ranken. Over het algemeen bevat een pagina die op de eerste pagina van Google rankt 2200 woorden.


Weergave in zoekmachines wordt geblokkeerd
Soms zijn er pagina's op je website waarvan je niet wilt dat deze in de zoekresultaten verschijnen. Met een robots.txt bestand, Robots Meta Tag en X-Robots-Tag in de HTTP header laat je zoekmachines weten dat je niet wilt dat een bepaalde URL in zoekresultaten verschijnt. Het is erg belangrijk dat je weet welke pagina's de zoekmachines mogen ontdekken en welke niet. Door je pagina's door één van bovenstaande manieren te blokkeren, laat je zoekmachine crawlers weten dat je niet wilt dat mensen je content vinden.

Hoe verbeter ik dit?
Zorg ervoor dat alle pagina's van je website waarvan je wilt dat die geïndexeerd worden door zoekmachines niet per ongeluk geblokkeerd worden. Als je pagina's tegenkomt die onbedoeld geblokkeerd worden, verwijder de bestaande Robots meta-tag, X-Robots-Tag of robots.txt bestandsrichtlijn die momenteel gebruikt wordt.


H1 header
Zoekmachines hebben het liefst goed gestructureerde content en een hiërarchie met betrekking tot header tags. De H1 tag is de belangrijkste en laat zoekmachines weten waar je content over gaat. Er dient maar één H1 tag op iedere pagina aanwezig te zijn.

Hoe verbeter ik dit?
Voeg een H1 tag aan je pagina toe die relevant is voor de content die je post. Probeer keywords in je H1 tag te gebruiken, en gebruik maar één H1 tag voor elke pagina.


<title> tags
Title tags zijn cruciale componenten van je pagina's en belangrijke onderdelen van de on-page SEO puzzel. Title tags worden weergegeven in zoekresultaten en laten mensen de naam van het artikel of de pagina zien die ze mogelijk gaan openen. Als je geen title tag aan je pagina toevoegt wordt het veel lastiger om te ranken. Zoekmachines hebben een voorkeur voor het ranken van content met relevante title tags om mensen te helpen betere keuzes te maken bij het zoeken.

Hoe verbeter ik dit?
Bekijk al je pagina's om ervoor te zorgen dat ze allemaal title tags hebben die zowel relevant zijn voor het keyword waar je op doelt, en interessant genoeg zijn voor mensen om erop te klikken.


Meta-omschrijvingen
Meta-omschrijvingen kunnen de kans dat iemand op jouw content in de zoekresultaten klikt, flink vergroten. De meta-omschrijving laat mensen weten wat ze van de pagina die ze gaan openen kunnen verwachten. Als je ervoor kiest om geen geoptimaliseerde en intrigerende meta-omschrijving toe te voegen, zal de zoekmachine automatisch de eerste regel van je pagina laten zien. Normaal gesproken is dat niet voldoende om iemands interesse te wekken waardoor deze misschien niet zal klikken.

Hoe verbeter ik dit?
Bekijk de content van je website en voeg relevante en unieke meta-omschrijvingen toe aan elke pagina om de kans te vergroten dat je je lezers verleidt om naar je content door te klikken.


Slecht geformatteerde URL voor SEO
Om een echt SEO-vriendelijke URL te maken moet je bepaalde factoren in afweging nemen die volgens Google belangrijk zijn voor rankings. Deze factoren zijn bijvoorbeeld de lengte van de URL onder 120 karakters, de relevantie van de woorden in de titel t.o.v. de content in de post, geen symbolen en lage streepjes, het gebruik van sessie ID's, teveel subfolders etcetera.

Hoe verbeter ik dit?
Voorkom het lastiger maken van je URL structuur dan nodig is door enkel keywords te gebruiken die relevant zijn voor de content in de post. Je URL dient cijfers, letters en streepjes te bevatten, en je dient vreemde karakters te vermijden zoals: !, @, #, $, %, ^, &, *, (, ), [, ], ?, {, }, ;, :, “.


Pagina’s met 4XX status code
Je krijgt 4xx status foutmeldingen als verkeer je website probeert te bezoeken maar bepaalde pagina's niet kan bezoeken. Dit kan gebeuren wegens verschillende redenen en moet nauwkeurig nagekeken worden. Dit soort foutmeldingen creëert een negatieve ervaring voor je gebruikers, wat indirect een negatieve impact kan hebben op je SEO en rankings. Voor het, gratis, checken van 'gebroken links' kun je deadlinkchecker.com gebruiken.

Hoe verbeter ik dit?
Als je website een probleem geeft met 4xx foutmeldingen dan dien je meteen na te gaan wat de bron van deze foutmeldingen is.
Voor een 404 Not Found error, als de inhoud nog bestaat, probeer de pagina op je website te vinden en maak de gebroken URL. Als de content niet meer bestaat, maak een 301 redirect naar het meest relevante stuk content op je website.
Voor een 403 Forbidden foutmelding dien je de permissies te updaten zodat mensen de pagina kunnen bezoeken.
Voor een 400 Bad Request foutmelding dien je ervoor te zorgen dat de URL juist is.
Voor een 401 Unauthorized foutmelding heeft je pagina een login en wachtwoord nodig om de pagina te bezoeken. Als je mensen niet wilt uitsluiten van de content, haal het autorisatieproces weg om de pagina te bezoeken. Als je de content alleen toegankelijk wilt maken via een wachtwoord, overweeg dan te voorkomen dat search engine robots de pagina crawlen door je robots.txt bestand aan te passen.


Te lange URL
URL's met meer dan 120 karakters hebben mogelijk een negatieve impact op je kansen om te ranken. Google heeft liever URL's onder dat aantal karakters. Hoe meer woorden die je in je URL plaatst laat Google weten dat de URL enkel relevant is voor long tail zinnen i.t.t. brede en long tail zinnen.

Hoe verbeter ik dit?
Zorg ervoor dat vanaf nu al je URL's onder het 120 karakterlimiet zitten.